BLOG
Domeinextensie kiezen: .nl, .com, .eu en meer – welke past bij jouw website?
Wat is een domeinextensie?Een domeinextensie (TLD) is het achtervoegsel van je webadres, zoals .nl, .com of .shop. De extensie bepaalt deels de herkenbaarheid, betrouwbaarheid en soms zelfs de vindbaarheid van je website. Generieke TLD’s (.com, .net, .org)• .com – de...
ccTLD, gTLD en nieuwe extensies: welke domeinnaam past het best bij jouw website?
1. Wat zijn TLD’s? Een TLD (Top-Level Domain) is het laatste deel van een domeinnaam — zoals .nl, .com of .shop. Je kunt TLD’s grofweg in drie categorieën verdelen: ccTLD (country-code TLD):...
Wat is een domeinnaam-extensie en hoe kies je de juiste voor jouw website?
1. Wat is een domeinnaam-extensie? Een domeinnaam-extensie (ook wel TLD genoemd: Top Level Domain) is het laatste stukje van een domeinnaam — zoals .nl, .com, of .online. Het is méér dan alleen een technische toevoeging: de extensie kan...
ccTLD’s versus gTLD’s: wat zijn de verschillen en wat past het best bij jouw domeinnaam?
1. Wat betekenen ccTLD en gTLD? Bij het kiezen van een domeinnaam stuit je vaak op de afkortingen ccTLD en gTLD. Een ccTLD (country code top-level domain) is een extensie die verwijst naar een specifiek land, zoals .nl(Nederland), .be (België)...
Internationale domeinnaamstrategieën: Hoe nieuwe TLD’s je merk kunnen versterken
1. De evolutie van domeinnaamextensies De wereld van domeinnamen is continu in beweging. Waar het vroeger vooral ging om traditionele extensies zoals .nl, .com en .net, is het aanbod van nieuwe TLD’s (Top Level Domains) de afgelopen jaren explosief gegroeid. Extensies...
Het belang van een professionele domeinnaam voor je online aanwezigheid
1. Eerste indruk telt Je domeinnaam is vaak het eerste wat potentiële klanten van je zien. Een professionele en relevante domeinnaam wekt vertrouwen en maakt je website makkelijker te onthouden. Bijvoorbeeld, een domeinnaam als www.jouwbedrijf.nl oogt...
Waarom een domeinnaam met trefwoord nog steeds waardevol is in 2025
1. Is het nog wel relevant anno 2025? Sommigen zeggen dat domeinnamen met een zoekwoord passé zijn. Google begrijpt content, niet alleen domeinnamen — toch? Klopt, maar dat betekent niet dat een slim gekozen domeinnaam met een relevant trefwoord geen...
Waarom het vastleggen van varianten van je domeinnaam slim is (en vaak vergeten wordt)
1. Eén domeinnaam is niet genoeg als je merk groeit Je hebt een goede domeinnaam gekozen, je website staat live — en dan zie je dat iemand anders een domeinnaam registreert die heel erg lijkt op die van jou. Of met een andere extensie. Of met een spelfout die vaak...
Waarom een goede domeinnaamstrategie verder gaat dan alleen registratie
1. Een domeinnaam is het digitale fundament van je merk Veel ondernemers registreren één domeinnaam en denken: “Klaar!” Maar een slimme domeinnaamstrategie gaat verder dan dat. Denk aan merkbescherming, vindbaarheid, e-maildeliverability én flexibiliteit...
Waarom domeinnaambeveiliging belangrijker is dan ooit
1. Je domeinnaam is méér dan een adres Voor veel ondernemers is de domeinnaam het digitale fundament van hun merk. Het is het adres van je website, je e-maildomein én vaak ook je merknaam. Maar ondanks dat belang, wordt domeinnaambeveiliging vaak vergeten —...